سفارش تبلیغ
صبا ویژن

13 آگوست روز منحصربفردها مبارک!

13 آگوست روز منحصربفردها مبارک!

هر  ساله 13 آگوست / 22 مرداد ماه را روز جهانی چپ دست ها می نامند. هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی از سختی ها و مزایای چپ دست ها و توجه به نیازهای آن ها در دنیای راست دست ها می باشد. به صورت میانگین 7 تا 10 درصد جمعیت جهان را چپ دست ها تشکیل می دهند. جالبه درمورد چپ دست ها بدانید که:

1. چپ دست بودن فقط ژنتیکی نیست!

برخلاف باور ما که همیشه این تصور را داریم که چپ دست بودن ارثی است، باید گفت که محققان به این نتیجه رسیدند چپ دست شدن یک فرزند فقط 25 درصد به عوامل ژنتیکی بستگی دارد. حتی بوده اند دوقلوهایی که یکی چپ دست و دیگری راست دست شده اند.

 

2. دوره بارداری پر استرس

تحقیقی در انگلستان نشان داده مادرانی که دوره بارداری پر استرسی را تجربه می کنند به احتمال بیشتری فرزندان چپ دست به دنیا خواهند آورد.

 

دوقلوهای چپ دست





 

 

 

3. دوقلوها

چپ دست ها در گروه دوقلوها بیشتر هستند تا افراد عادی.

4. ارتباط بین چپ دست بودن و سلامتی

بر طبق مطالعه ای که در سال 2010 بر روی سلامت چپ دست ها انجام گرفت، نتایج بدین صورت بود که خطر ابتلای چپ دست ها  به بیماری روان پریشی و بیش فعالی بیشتر از راست دست ها است. اما محققان هنوز دلایل وقوع این پدیده را نمی توانند توجیه کنند و خیلی از آن ها دلیل اصلی آن را ارتباطات مغزی این افراد می دانند. 

مغز شما به دو نیمکره تقسیم می شود: نیمکره چپ و راست. خیلی از افراد برای انجام فعالیت های زبانی وابسته به نیمکره چپ مغزشان هستند. در این بین می توان به این اشاره کرد که 30 درصد از چپ دست ها یا راست دست ها هرگز نیم کره غالبی ندارند. بر طبق نظر محققان داشتن یک نیمکره غالب کارآمدتر است. نکته جالب در مورد چپ دست ها این است که نرخ ابتلا به بیماری آرتروز در بین آن ها بیشتر است.  

5. افراد چپ دست شنونده هایی متفاوت

افرادی که از دست چپ خود استفاده می کنند، تغییرات صدا را نسبت به راست دست ها راحت تر متوجه می شوند. در پژوهشی در سال 2012 بررسی شد که افراد با نیمکره راست و چپ  مغزشان در دریافت صداها متفاوت عمل می کند. نیمکره چپ که دست راست را کنترل می کند به سرعت تغییر آوا و هجای کلمات را متوجه می شود در حالی که نیمکره راست که دست چپ را کنترل می کند این سرعت پایین تر است.

چپ دستان هنرمند

6. چپ دست ها بهترین هنرمندان!!

برطبق تحقیقات منتشر شده در آمریکا افراد چپ دست دارای توانایی بیشتری نسبت به سایرین در حداقل یک حوزه خلاقانه دارند. این افراد دارای یک تفکر واگرا هستند که می توانند ایده های خلاقانه را ارائه کنند و علاقه آن ها بیشتر به سمت حوزه موسیقی، ورزش و فناوری اطلاعات است.

چپ دست های معروف

آلبرت انیشتین، بیل گیتس، رافائل نادال، لئوناردو داوینچی، باراک اوباما و...

رافائل نادارآلبرت انیشتین
چارلی چاپلین بیل گیتس

 

منبع خبر: health.com

استاد سلام مرجع تدریس خصوصی